Kalendarz

Wszystkie aktualne eventy Instytutu Compliance!

 

Kwi
23
pon
Programy antykorupcyjne zgodne z ustawą o jawności życia publicznego (UJŻP) @ Centrum Sienna
Kwi 23@09:00 – 17:00

Zarządzanie ryzykiem korupcji w organizacji w oparciu o ustawę o jawności życia publicznego i ISO 37001. Praktyczne aspekty zapobiegania korupcji w organizacji w świetle działalności organów ściagania

Dlaczego warto:

Projektowana ustawa o jawności życia publicznego (UJŻP) wprowadza na co najmniej średnich przedsiębiorców oraz wszystkie jednostki sektora finansów publicznych wymóg posiadania wewnętrznych programów antykorupcyjnych. Nie tylko ich brak, ale także pozorność czy nieskuteczność oznaczają dotkliwe sankcje finansowe – do 10 milionów złotych, a także wyłączenie możliwości brania udziału w przetargach publicznych przez 5 lat. Szkolenie ma zapoznać z wymogami ustawy (kodeks etyki, procedura prezentowa, klauzule umowne, przeciwdziałanie tzw. czarnym kasom, whistleblowing, szkolenia, dochodzenia wewnętrzne i in.) i pomóc we wdrażaniu jej wymogów w organizacji.

Przeciwdziałanie korupcji jest jednym z fundamentalnych wyzwań compliance w organizacji. Problem korupcji dotknąć może każdą organizację, a jego symptomy nie zawsze są oczywiste do wykrycia. Samo praktykowane często w obrocie gospodarczym przyjmowanie lub wręczanie partnerom biznesowym prezentów czy udział w różnego rodzaju eventach wyczerpywać mogą znamiona korupcji w obrocie gospodarczym, a dodatkowo narażać organizację na ogromne straty – finansowe i reputacyjne. Każda organizacja musi być świadoma zagrożeń korupcyjnych i skutecznie im przeciwdziałać.

Przedmiot szkolenia:

Szkolenie składa się z trzech części. W pierwszej przedstawione zostaną krajowe źródła odpowiedzialności karnej w zakresie przestępstw korupcyjnych, punkt ciężkości położony będzie przy tym na ustawę o jawności życia publicznego oraz praktykę organów ścigania. W drugiej części omawiane będą zagadnienia wdrażania systemów zapobiegania korupcji w kontekście standardów krajowych i międzynarodowych oraz wymagań odnośnie ich skuteczności, w szczególności standardu ISO 37001 jako punktu odniesienia dla UJŻP. Przedstawiona będzie rola edukacji w budowie skutecznego systemu zapobiegania korupcji.

Trzecia część zajęć koncentrować będzie się na praktycznych aspektach działań, jakie podejmować można w ramach organizacji dla minimalizowania ryzyk korupcyjnych, jak przykładowo wprowadzanie i egzekwowanie polityki prezentowej. Uczestnicy rozwiązywać będą w ramach zajęć workshopowych case study, co pozwoli na przedyskutowanie praktycznych aspektów funkcjonowania mechanizmów antykorupcyjnych w organizacji.

Dla kogo:

Ze względu na poruszaną tematykę szkolenie adresowane jest do szerokiego kręgu odbiorców: nie tylko do oficerów compliance, którzy projektują, wprowadzają i zapewniają skuteczność rozwiązań antykorupcyjnych w organizacji, ale również wszystkich reprezentantów sektora przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych.

 

Prelegenci:

KubickiTomasz Kubicki

Senior Associate w DZP. Tomasz specjalizuje się w doradztwie regulacyjnym dla branży produktów sensytywnych, w tym w szczególności branży farmaceutycznej, wyrobów medycznych, suplementów diety, alkoholowej oraz tytoniowej. Specjalizuje się w zakresie wszelkich aspektów prawa farmaceutycznego, oraz wyrobów medycznych jak również prawie reklamy oraz uczciwej konkurencji. Uczestniczy w projektach w zakresie doradztwa w procesie legislacyjnym,  w tym aktywnie uczestniczył w interpretacji oraz implementacji rozwiązań proponowanych w projekcie Ustawy refundacyjnej. Prowadzi od strony regulacyjnej transakcje na rynku sektora ochrony zdrowia, w tym w szczególności w zakresie procesów due diligence oraz po-transakcyjnej integracji połączonych organizacji. Prowadzi również projekty compliance, w tym w szczególności dotyczące korupcji w ochronie zdrowia. W spektrum jego zainteresowań pozostaje także doradztwo z zakresu prawa żywnościowego (w zakresie znakowania, reklamy oraz wprowadzania do obrotu suplementów diety).

KrakKrzysztof Krak

Doradza w zakresie rozwiązań compliance oraz systemów przeciwdziałania korupcji i nadużyciom. Ma duże doświadczenie w zakresie przeciwdziałania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym oraz we wdrażaniu rozwiązań analitycznych w obszarze organizacyjnym, szkoleniowym i informatycznym. Ponad 25 lat był związany z organami ścigania, od 2006 roku pełnił funkcje na stanowiskach kierowniczych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, najpierw dyrektora Departamentu Analiz, a następnie Gabinetu Szefa CBA, gdzie m.in. nadzorował działania edukacji i prewencji antykorupcyjnej prowadzonej przez biuro, koordynował „Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019”. Pracował w Komendzie Głównej Policji, gdzie m.in. koordynował realizację działań w ramach współpracy międzynarodowej i funkcję Szefa Krajowego Biura Interpol.

 

SobonMagdalena Soboń-Stasiak

Od 2009 roku Compliance Officer w ArcelorMittal Poland S.A. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentka studiów podyplomowych ”Akademia Spółek” w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Certyfikowany Compliance Officer. Członek Stowarzyszenia Compliance Polska. Prelegentka krajowych i międzynarodowych konferencji  z tematyki compliance.

 

 

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Maj
28
pon
Komunikacja compliance – na co dzień i w kryzysie. Działania oficera compliance w związku z sytuacjami kryzysowymi i mierzenie skuteczności CMS @ Centrum Sienna
Maj 28@09:00 – 17:00

Dlaczego warto:

Krajowe i międzynarodowe standardy w zakresie compliance określają komunikację jako jeden z fundamentalnych warunków skuteczności każdego systemu zarządzania zgodnością. Komunikacja compliance jest zasadniczym celem i jednocześnie największym wyzwaniem w codziennej pracy każdego oficera compliance. W ramach szkolenia pokazane będzie, jak „przekładać” wymogi regulacyjne na organizację, jak skutecznie komunikować compliance, jak pozyskiwać informacje nt. nieprawidłowości, wreszcie – jak reagować w sytuacjach kryzysowych. Zarządzanie kryzysem omawiane będzie przy tym nie tylko w kontekście wizerunkowym, ale również reakcji na wywierania presji na osobę oficera compliance.

Druga część zajęć poświęcona będzie ocenie skuteczności CMS. Wskazane zostanie, jak mierzyć, czy system zarządzania zgodnością działa w należyty sposób.

Przedmiot szkolenia:

Zajęcia podzielone są na trzy bloki. W pierwszej, warsztatowej części omówione będą warunki skutecznej komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania informacją w sytuacjach kryzysowych. Żaden, nawet najbardziej skuteczny system zarządzania zgodnością, nie jest w stanie wyeliminować wszystkich nieprawidłowości. Oficer compliance przygotowany musi być na konieczność podjęcia natychmiastowych działań w sytuacji wykrycia nieprawidłowości, w szczególności, jeżeli może ona wywołać szkody wizerunkowe. Odpowiednia reakcja konieczna jest również w razie występowania medialnych spekulacji na temat rzekomych nieprawidłowości. Celem zajęć jest praktyczne przygotowanie uczestników na stawienie czoła tego rodzaju wyzwaniom.

W drugiej części omawiane będą kwestie reakcji na sytuacje kryzysowe oraz wyciągania wniosków z dochodzeń wewnętrznych w kontekście zachowania niezależności funkcji compliance.

Ostatni blok zajęć poświęcony będzie zagadnieniom mierzenia skuteczności CMS. Omówione zostaną cele i mierniki zgodności, w tym KPI i KRI.

Dla kogo:

Zajęcia adresowane są w pierwszej kolejności do oficerów compliance, którzy chcą udoskonalić swój warsztat o zagadnienia komunikacji compliance, radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz mierzenia skuteczności CMS. Nabyte w trakcie szkolenia wiedza i umiejętności cenne są również dla członków kadry zarządzającej, pomagają bowiem zrozumieć kluczowe dla zarządzania mechanizmy komunikacji i reagowania na sytuacje kryzysów wizerunkowych, a także poznać metody oceny skuteczności CMS.

Prelegenci:

ZwolinskaMagda Zwolińska

Partner w Lighthouse. Specjalizuje się w projektach związanych z zarządzaniem kryzysem i zagrożeniami dla reputacji. Doradzała w kryzysach takich jak strajki, redukcje zatrudnienia, awarie, wycofanie produktu z rynku, mobbing, spory sądowe, wypadki w miejscu pracy, czy protesty społeczne. Opracowuje dla klientów narzędzia do monitorowania zagrożeń reputacyjnych i kryzysowej prewencji. Prowadzi także warsztaty i symulacje z zakresu zarządzania komunikacją kryzysową. Pracowała m.in. dla firm z branż energetycznej, farmaceutycznej, handlowej, finansowej i ubezpieczeniowej, deweloperskiej, FMCG. W 2013 i 2016 r. realizowane przez jej zespół projekty zostały nagrodzone Złotymi Spinaczami w kategoriach Komunikacja Antykryzysowa / Kryzysowa oraz PR Finansowy / Relacje Inwestorskie. Jest absolwentką Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, ze specjalizacją marketing medialny i public relations. Z Lighthouse związana od początku istnienia firmy, wcześniej pracowała m.in. w Spin Communications. Posiada blisko 20-letnie doświadczenie w branży PR.

Zdziarstek_JacekJacek Zdziarstek

Dyrektor Departamentu Zgodności w Raiffeisen Bank Polska S.A. Od 19 lat w sektorze bankowym. Ukończył Wydział Resocjalizacji i Problemów Społecznych specjalizacja: psychologiczna na Uniwersytecie Warszawskim. Studia Podyplomowe Wyższa Szkoła Bankowości i Finansów im. Romualda Kudlińskiego, kierunek: Audyt i kontrola wewnętrzna w administracji publicznej, przedsiębiorstwach i instytucjach finansowych oraz Harvard Leadership Academy na Harvard Business School oraz Akademia Psychologii Przywództwa (APP) Jacek Santorski, Trener NLP. Zwolennik praktycznego i eklektycznego podejścia realizacji standardów compliance i zwalczania przestępczości – opartego na wiedzy, współpracy oraz wykorzystaniu adekwatnych narzędzi.

Ryszawa_PawełPaweł Ryszawa

Kierownik ds. zarządzania ryzykiem braku zgodności i outsourcingu, Raiffeisen Bank Polska S.A. Ukończył z wyróżnieniem Wyższą Szkołę Informatyki Stosowanej i Zarządzania przy Instytucie Badań Systemowych PAN. Posiada ponad 13-letnie doświadczenie zawodowe w bankowości. W Raiffeisen Polbank zarządza ryzykiem braku zgodności oraz nadzoruje zgodność działalności Banku z wymogami administracyjnoprawnymi w obszarze outsourcingu. Dodatkowo jest zaangażowany w kluczowe projekty regulacyjne i strategiczne. Odpowiadał m.in. za dostosowanie banku do wymogów prawnych i regulacyjnych dotyczących obszaru compliance.

 

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Cze
11
pon
Compliance w pigułce. Systemy zarządzania zgodnością w oparciu o ISO 19600 i systemy zarządzania ryzykiem korupcji w oparciu o ISO 37001 w kontekście wymogów ustawy o jawności życia publicznego @ Centrum Sienna
Cze 11@09:00 – 17:00

Dlaczego:

Zarządzanie zgodnością jako podejście systemowe staje się standardem prowadzenia działalności gospodarczej. Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW zalecają realizację funkcji compliance w spółkach publicznych, coraz większa presja rynku skłania przedsiębiorców do wprowadzania rozwiązań compliance, a projektowana Ustawa o jawności życia publicznego przewiduje dotkliwe sankcje nie tylko za brak mechanizmów antykorupcyjnych, ale także ich nieskuteczność lub pozorność.

Celem szkolenia jest wprowadzenie uczestników na podstawie konkretnych przykładów w materię compliance, wskazanie roli systemu zarządzania zgodnością (Compliance Management System, CMS) w przedsiębiorstwie i przedstawienie praktycznych aspektów kształtowania CMS w oparciu o normę ISO 19600 Compliance Management Systems. Rozważania uzupełnione będą o węzłowe przedstawienie normy ISO 37001 Anti-bribery Management Systems w kontekście wymagań projektowanej Ustawy o jawności życia publicznego. Szkolenie składać będzie się w trzech części: podstaw compliance, praktycznych aspektów wdrażania systemów zarządzania zgodnością w przedsiębiorstwie oraz przedstawienia wymogów Ustawy o jawności życia publicznego odnośnie programów antykorupcyjnych w przedsiębiorstwie.

Treści:

Uczestnicy poznają rozwój compliance oraz zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami compliance. Podjęty zostanie temat funkcji oraz różnorodnych jakościowych i ilościowych zalet CMS. Nastąpi również wprowadzenie w tematykę modeli i metod CMS. Omówione zostaną podstawy budowy CMS, wyzwania oraz szanse różnych modeli, a także praktyczne wskazówki na temat integracji CMS w istniejące procesy przedsiębiorstwa. Wszystkie te elementy omawiane będą w oparciu o normę ISO 19600 oraz z uwzględnieniem przykładów implementacji CMS w międzynarodowym koncernie.

W ostatniej części zajęć omówione zostaną wymogi Ustawy o jawności życia publicznego odnośnie programów antykorupcyjnych w przedsiębiorstwie.

Dla kogo:

Trening adresowany jest zarówno dla nowicjuszy – osób, które dopiero przygotowują się do wykonywania zadań compliance w różnego rodzaju organizacjach, jak i osób, które pragną usystematyzować swoją dotychczasową wiedzę w tej dziedzinie. Szczególnie zalecany jest on w kontekście dostosowania się do wymogów Ustawy o jawności życia publicznego.

Prelegenci:

JaguraDr. Bartosz Jagura, LL.M.

Współzałożyciel i członek zarządu Instytutu Compliance, gdzie odpowiada za ofertę szkoleń z zakresu compliance. Pracownik naukowy działającego na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Viadrina Compliance Center, w którym uczestniczy w projektach naukowych i wdrożeniowych CMS. Autor licznych publikacji na temat compliance. Obronił rozprawę doktorską na temat roli organów spółki kapitałowej w realizacji funkcji compliance w prawie polskim i niemieckim.

 

FilipowskiDr Oskar Filipowski

Radca prawny, Chief Compliance Officer w KGHM Polska Miedź S.A. Studiował prawo na Uniwersytecie Wrocławskim oraz na Uniwersytecie w Marburgu. Autor publikacji naukowych, trener oraz wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Szkoły Prawa Polskiego na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie.

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Cze
18
pon
Tax Compliance Management (TCM) @ Centrum Sienna
Cze 18@09:00 – 17:00

Dlaczego warto:

Zarządzanie zgodnością w podatkach to już nie tylko terminowe składanie deklaracji i uiszczanie należności podatkowych, ale przede wszystkim przestrzeganie wszystkich przepisów prawa podatkowego i posiadanie mechanizmów stałego wykrywania ryzyk i usuwania nieprawidłowości. Zaobserwować można coraz silniejszy trend do uwzględniania w ramach systemu zarządzania zgodnością (Compliance Management System, CMS) zagadnień podatkowych, co wynika z szeregu okoliczności. Przed organizacjami wszelkiego rodzaju pojawia się wyzwanie stałego monitorowania często zmieniających się przepisów, ustawodawca systematycznie zwiększa uprawnienia organów kontrolnych, a uchybienia w zakresie wywiązywania się z zobowiązań prawno-podatkowych rodzą szereg negatywnych konsekwencji: od odsetek po dotkliwe sankcje, także osobiste członków zarządu za przestępstwa i wykroczenia skarbowe. Organizacje, chcąc budować wiarygodność i pozycję rynkową, a także dążąc do sprostania wymaganiom inwestorów i kontrahentów, nie mogą pozwolić sobie na uchybienia w obszarze tax compliance.

Przedmiot kursu:

W ramach szkolenia omówione będą węzłowo newralgiczne obszary najważniejszych ryzyk z obszaru tax compliance: klauzula obejścia prawa podatkowego (uzasadnienie ekonomiczne podejmowanych działań), jednolity plik kontrolny, zagraniczne spółki kontrolowane, karuzele VAT, ceny transferowe, struktura wynagrodzeń. Punkt ciężkości położony będzie na metodologię tworzenia procedur w obszarze podatków oraz rolę oficera compliance w procesie obejmowania podatków zakresem działania CMS. Rozważania prowadzone będą w oparciu o konkretne przykłady i z uwzględnieniem podejścia bazującego na analizie ryzyk.

Dla kogo:

Szkolenie adresowane jest nie tylko do oficerów compliance, ale także wszystkich osób odpowiedzialnych w przedsiębiorstwach za zagadnienia podatkowe. Celem kursu nie jest przekazanie widzy z zakresu podatków, a tworzenie i trzymywanie systemów zarządzania ryzykiem podatkowym.

Prelegenci:

Lisewska_MariolaMariola Lisewska, LL.M.

Kierownik działu prawnego w Grupie Polipol w Polsce. Zajmuje się koordynacją i zarządzaniem projektami krajowymi oraz transgranicznymi w przedsiębiorstwie w zakresie prawa i podatków. Jednocześnie dba o potrzeby organizacji w związku z otoczeniem prawnym, w którym funkcjonuje Grupa. Zajmuje się ryzykiem oraz śledzeniem ewentualnych nieprawidłowości. Zaangażowana jest w procesy decyzyjne Grupy współpracując z menedżerami oraz z zewnętrznymi podmiotami świadczącymi usługi prawno-podatkowe. Jest odpowiedzialna za tworzenie i wdrażanie nowych procedur, w tym compliance, w Grupie.

 

StolarekJoanna Stolarek

Lider Praktyki Compliance w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Certyfikowany Officer Compliance oraz doradca podatkowy z wieloletnim doświadczeniem. Członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.  W 2017 r. zajęła 2 miejsce w kategorii „PIT” w XI edycji Rankingu Firm i Doradców Podatkowych organizowanym przez Dziennik Gazeta Prawna. Jej doświadczenie zawodowe obejmuje m.in. prowadzenie audytów istniejących u klientów struktur, procesów i regulacji pod kątem ewentualnych ryzyk oraz wdrażanie rozwiązań zaradczych. Joanna udziela także wsparcia klientom w zakresie tworzenia i aktualizacji procedur / regulacji wewnętrznych w obszarze Compliance oraz budowania mechanizmów pozwalających na wykrycie potencjalnych nieprawidłowości i służących przeciwdziałaniu nadużyciom. Przygotowuje organizacje do kontroli organów państwowych oraz przeprowadza szkolenia w zakresie Compliance dla pracowników i Członków Kadry Zarządzającej. W chwili obecnej prowadzi również wiele projektów, których celem jest wdrożenie regulacji unijnych w obszarze ochrony danych osobowych (tzw. „RODO”).  Jest autorką wielu publikacji z zakresu Compliance oraz prelegentką na licznych seminariach i konferencjach.

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Wrz
10
pon
Compliance i zarządzanie ryzykiem korupcji w instytucjach publicznych w oparciu o ISO 19600 i ISO 37001 w świetle wymogów Ustawy o jawności życia publicznego (UJŻP) @ Centrum Sienna
Wrz 10@09:00 – 17:00

Dlaczego:

Instytucje publiczne są, podobnie jak wszystkie inne organizacje, w taki sam sposób narażone na ryzyko występowania nieprawidłowości compliance, w tym w szczególności ryzyk korupcyjnych. Każda organizacja powinna w sposób świadomy podchodzić do towarzyszących jej działalności ryzyk i podejmować działania mające zapobiegać ich występowaniu. W wielu krajach w instytucjach publicznych funkcjonują systemy zarządzania compliance, a w ich ramach stosuje się takie narzędzia i metody jak kodeksy etyki, polityki przeciwdziałania korupcji, czy systemy informowania o nieprawidłowościach (whistleblowing). Rozwiązania te wprowadzane są w oparciu o dwa międzynarodowe standardy: ISO 19600 Compliance Management Systems oraz ISO 37001 Anti-Bribery Management Systems.

Dlaczego:

Instytucje publiczne są, podobnie jak wszystkie inne organizacje, w taki sam sposób narażone na ryzyko występowania nieprawidłowości compliance, w tym w szczególności ryzyk korupcyjnych. Każda organizacja powinna w sposób świadomy podchodzić do towarzyszących jej działalności ryzyk i podejmować działania mające zapobiegać ich występowaniu. W wielu krajach w instytucjach publicznych funkcjonują systemy zarządzania compliance, a w ich ramach stosuje się takie narzędzia i metody jak kodeksy etyki, polityki przeciwdziałania korupcji, czy systemy informowania o nieprawidłowościach (whistleblowing). Rozwiązania te wprowadzane są w oparciu o dwa międzynarodowe standardy: ISO 19600 Compliance Management Systems oraz ISO 37001 Anti-Bribery Management Systems. Projektowana Ustawa o jawności życia publicznego wprowadza obowiązek posiadania programów antykorupcyjnych przez wszystkie jednostki sektora finansów publicznych. Ich brak, a także nieskuteczność lub pozorność takich programów, skutkować mogą nałożeniem grzywny na kierownika jednostki.

Co:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat przyczyn, sposobów wprowadzania i funkcji systemów zarządzania compliance – z uwzględnieniem specyfiki instytucji publicznych. Przedstawiane są poszczególne kroki implementacji systemu zarządzania compliance oraz spektrum narzędzi i metod compliance ze szczególnym uwzględnieniem whistleblowingu. Zajęcia prowadzone są w oparciu o metodologię normy ISO 19600, która zawiera uniwersalne wytyczne odnośnie kształtowania systemów zarządzania zgodnością we wszelkiego rodzaju organizacjach – także instytucjach publicznych.

W drugiej części zajęć uczestnicy zapoznawani są z międzynarodowym standardem zarządzania ryzykiem korupcji ISO 37001. Następuje przedstawienie doświadczeń we wdrażaniu rozwiązań compliance w instytucji publicznej. Omawiane są systemowe działania, jakie podejmowane mają być w instytucji publicznej dla przeciwdziałania występowania zjawisk korupcyjnych. W tym kontekście analizowane są wymogi Ustawy o jawności życia publicznego.

Dla kogo:

Szkolenie adresowane jest do przedstawicieli wszelkich instytucji publicznych na poziomie centralnym i samorządowym.

Prelegenci:

JaguraDr. Bartosz Jagura, LL.M.

Członek zarządu Instytut Compliance odpowiedzialny za ofertę szkoleniową oraz pracownik naukowy działającego na Uniwersytecie Europejskim Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Viadrina Compliance Center (VCC), gdzie uczestniczy w projektach naukowych i wdrożeniowych CMS. Doktor nauk prawnych w zakresie prawnoporównawczych zagadnień compliance w Polsce i w Niemczech. Studiował prawo w Uniwersytecie Łódzkim, Westfälische Wilhelms-Universität Münster oraz Freie Universität Berlin. Autor licznych publikacji z zakresu compliance i mówca na konferencjach.

 

UnbenanntMałgorzata Wojciechowska-Brennek

Pełnomocnik Prezes ZUS ds. Zapobiegania Nieprawidłowościom i Korupcji. Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowych studiów z zakresu ewaluacji programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w Akademii Koźmińskiego. Posiada bogate doświadczenie w pracy w sektorze organizacji pozarządowych, w Instytucie Sobieskiego, Centrum Adama Smitha (członek Zarządu) oraz Fundacji Republikańskiej jako ekspert ds. przeciwdziałania korupcji oraz dystrybucji funduszy strukturalnych UE. W okresie 1998-2007 była członkiem Zarządu polskiego oddziału Transparency International (TI). W latach 2001-2007 pełniła funkcję zastępcy Prezesa, a następnie Prezesa TI-Polska. Pracowała również w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce, a także w sektorze prywatnym. Stypendystka  Indiana University, Bloomington, Stany Zjednoczone Ameryki, St. Anthony’s College, Oxford, Wielka Brytania oraz Svenska Institutet, Szwecja.

UWAGA:

Szkolenie to prowadzone może być także w formie treningu inhouse – wyłącznie dla zamkniętej grupy przedstawicieli danej instytucji publicznej i zgodnie z jej specyficznymi wymaganiami, przykładowo odnośnie poruszanej tematyki. Więcej informacji udzielamy drogą mailową. Kontakt!

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT (w przypadku szkolenia inhouse opłatę ustalamy indywidualnie)

rejestracja

Paź
8
pon
Wprowadzenie praktyczne, budowanie CMS w oparciu o normę ISO 19600 @ Centrum Sienna
Paź 8@09:00 – 17:00

Dlaczego?: Punktem wyjścia pracy każdego oficera compliance jest znajomość podstawowych metod i środków compliance, za pośrednictwem których tworzony jest system zarządzania compliance (Compliance Management System, w skrócie CMS). Celem szkolenia jest wprowadzenie uczestników na podstawie konkretnych przykładów w materię compliance, wskazanie roli compliance w przedsiębiorstwie i przedstawienie praktycznych aspektów kształtowania CMS. Szkolenie składać będzie się w trzech części: podstaw compliance, praktycznych aspektów jego wdrażania w przedsiębiorstwie oraz wymagań compliance w zakresie ochrony konkurencji (antitrust compliance).

Przedmiot kursu: Uczestnicy poznają rozwój compliance oraz zapoznani zostaną z podstawowymi pojęciami compliance. Podjęty zostanie temat funkcji oraz różnorodnych jakościowych i ilościowych zalet CMS. Nastąpi również wprowadzenie w tematykę modeli i metod CMS. Omówione zostaną podstawy budowy CMS, wyzwania oraz szanse różnych modeli, a także praktyczne wskazówki na temat integracji CMS w istniejące procesy przedsiębiorstwa. Wszystkie te elementy omawiane będą w oparciu o normę ISO 19600:2014 oraz z uwzględnieniem przykładów implementacji CMS w międzynarodowym koncernie.

W ostatniej części zajęć omówione zostaną ryzyka dla przedsiębiorców wypływające z przepisów prawa konkurencji oraz sposoby ich mitygacji. Przedstawione zostaną najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które weszły w życie w ostatnim czasie oraz praktyki, za które przedsiębiorcy mogą ponieść odpowiedzialność w postępowaniu antymonopolowym. Wskazane zostaną również przykładowe sposoby prewencji przed stosowaniem przez organizację praktyk sprzecznych z prawem konkurencji oraz zasady zachowania podczas kontroli ze strony Prezesa UOKiK.

Dla kogo?: Trening adresowany jest zarówno dla nowicjueszy – osób, które dopiero przygotowują się do wykonywania zadań compliance w różnego rodzaju organizacjach, jak i osób, które pragną usystematyzować swoją dotychczasową wiedzę w tej dziedzinie. Zajęcia stanowią punkt wyjścia dla dalszych treningów oferowanych w ramach całego programu kursowego Approved Compliance Officer (ACO).

Prelegenci:

JaguraDr. Bartosz Jagura, LL.M.

Współzałożyciel i członek zarządu Instytutu Compliance, gdzie odpowiada za ofertę szkoleń z zakresu compliance. Pracownik naukowy działającego na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Viadrina Compliance Center, w którym uczestniczy w projektach naukowych i wdrożeniowych CMS. Autor licznych publikacji na temat compliance. Obronił rozprawę doktorską na temat roli organów spółki kapitałowej w realizacji funkcji compliance w prawie polskim i niemieckim.

 

 

FilipowskiDr Oskar Filipowski

Radca prawny, Chief Compliance Officer w KGHM Polska Miedź S.A. Studiował prawo na Uniwersytecie Wrocławskim oraz na Uniwersytecie w Marburgu. Autor publikacji naukowych, trener oraz wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Szkoły Prawa Polskiego na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie.

 

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Paź
9
wt
Zarządzanie nieprawidłowościami, wdrażanie efektywnego CMS @ Centrum Sienna
Paź 9@09:00 – 17:00

Dlaczego?: Kurs składa się z dwóch części, które zostaną poprowadzone przez dwóch różnych prelegentów.

Część I: Zarządzanie ryzykiem nadużyć i incydentów non-compliance oraz prowadzenie audytów compliance. Problematyka wykrywania i zapobiegania nadużyciom oraz incydentom non-compliance jest zazwyczaj jednym z głównych obszarów zainteresowań compliance oficerów. Celem modułu będzie przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej nadużyć oraz sposobów ich wykrywania i zapobiegania im. W ramach modułu zostaną omówione: Wprowadzenie teoretyczne do tematyki nadużyć i oszustw w firmach. Omówienie charakterystyki nadużyć i ich rodzajów. Omówienie profili sprawców nadużyć. Przeszkody w wykrywaniu nadużyć i incydentów w firmach. Skala zjawiska nadużyć i powodowane nimi straty oraz omówienie wyników badań dotyczących nadużyć. Sposoby wykrywania nadużyć i incydentów, w tym główne kanały służące do ich wykrywania. Zaprezentowany zostanie sposób postępowania w przypadku informacji o nadużyciu lub incydencie oraz sposób zapobiegania nadużyciom i prowadzenie dochodzeń (w tym zawarte będą praktyczne porady dotyczące prowadzenia rozmów wyjaśniających i prowadzenia działań z zakresu „białego wywiadu”). Szkolenie zostanie zilustrowane praktycznymi przykładami z praktyki dochodzeniowej.

Część II: System zarządzania compliance skrojony musi być dla potrzeb konkretnej organizacji. Aby mógł spełniać swoje zadania, konieczna jest analiza sytuacji wyjściowej i odpowiedź na szereg pytań, m.in. dot. obszarów największych ryzyk działalności danego podmiotu. Na tej podstawie tworzyć należy CMS i stosować odpowiednie środki compliance. Uczestnicy kursu dowiedzą się, jak tworzyć należy dopasowany do potrzeb danej organizacji system zarządzania compliance. Poznają środki compliance oraz narzędzia, które pozwalają na dokonywanie oceny jego skuteczności oraz ulepszeń.

Dla kogo?: Szkolenie kierowane jest do oficerów compliance, radców i doradców oraz wszelkich osób zajmujących się analizą ryzyka, zarządzaniem nadużyciami i innymi pokrewnymi aspektami. Zajęcia pozwalają prześledzić poszczególne kroki implementacji CMS oraz ocenę jego skuteczności, stąd przydatne będą zarówno dla nowicjuszy compliance, jak i osób, które borykają się z problemem właściwej weryfikacji skuteczności działającego już CMS. Jest to drugie szkolenie składające się na program kursowy Approved Compliance Officer (ACO).

Prelegenci:

NiezgodzinskiWojciech Niezgodziński (część I)

Wojciech jest Menedżerem w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY odpowiedzialnym za przeprowadzanie audytów zgodności, projektów dochodzeniowych, a także projektów mających na celu wdrażanie praktycznych rozwiązań z zakresu zarządzania zgodnością (compliance). Był zaangażowany w ponad 70 projektów, obejmujących przeprowadzanie audytów procesów biznesowych, weryfikację transakcji oraz analizę i ocenę systemów kontroli wewnętrznej. Brał także udział w audytach specjalnych i audytach zgodności prowadzonych dla spółek z różnych sektorów (m.in. sektora energetycznego, farmaceutycznego i budowlanego), w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wojciech uczestniczy w opracowywaniu wyników Badania Nadużyć Gospodarczych. Jest także autorem szeregu artykułów, w tym m.in. w Harvard Business Review Polska oraz współtworzy Bloga Audytorów Śledczych, gdzie najczęściej porusza tematykę whistleblowingu. Jest również prelegentem na studiach podyplomowych oraz prowadzi szkolenia z zakresu compliance m.in. dla przedstawicieli sektora farmaceutycznego oraz finansowego. Wojtek posiada certyfikaty Dyplomowanego Audytora Wewnętrznego (CIA) oraz Biegłego ds. Wykrywania Oszustw i Nadużyć Gospodarczych (CFE).

JaneckiPiotr Janecki, LL.M. (część II)

Wdrożeniowiec (certyfikat PRINCE2 Foundation) i szkoleniowiec odpowiedzialny za wdrażanie zgodnych z prawem europejskim i procesami biznesowymi organizacji systemów zarządzania ryzykiem prawnym i zasadami zgodności w spółkach działających międzynarodowo. Specjalista od zarządzania zmianą i Incydent Managementu (Certyfikat Itil Foundation). Obecnie LCO Eastern Europe odpowiedzialny za Spółki Grupy BSH  w Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii oraz Węgrzech.

 

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Paź
15
pon
Warunki skuteczności i ewaluacja CMS, wymagania compliance w zagranicznym i krajowym ustawodawstwie antykorupcyjnym @ Centrum Sienna
Paź 15@09:00 – 17:00

Dlaczego?:

Kurs przeprowadzony zostanie w dwóch częściach.

Część I: Powzięcie przez daną organizację decyzji o implementacji CMS wiąże się każdorazowo z koniecznością rozważenia szeregu czynników odnoszących się do określenia kształtu CMS, usytuowania w organizacji, zapewnienia zasobów, etc. Pamiętać należy, że sama formalna implementacja CMS nie będzie jeszcze oznaczać, że system będzie skuteczny i w należyty sposób realizować będzie stojące przed nim wyzwania.

Część II: Uczestnicy zapoznawani zostają z zagranicznym ustawodawstwem antykorupcyjnym, które skuteczne jest transgranicznie wobec podmiotów działających w Polsce. Jest to doniosłe nie tylko z perspektywy możliwości uniknięcia wysokich sankcji, ale również poznania formułowanych w tym ustawodawstwie konkretnych wytycznych odnośnie programów compliance. Prezentowane są także wymagania odnośnie programów antykorupcyjnych formułowane w polskim prawodawstwie.

Co?:

Kurs przeprowadzony zostanie w dwóch częściach.

Część I: W ramach pierwszego bloku omówione będą czynniki warunkujące skuteczność CMS w organizacji, takie jak wymóg niezależność funkcji compliance, umiejscowienie jej w organizacji, współpraca z innymi działami czy wprowadzanie compliance w funkcjonujące w przedsiębiorstwie procesy. Przedstawiony będzie kanon uprawnień funkcji compliance, praktyczne znaczenie krzewienia w organizacji kultury compliance oraz omówione zostaną wymagania odnośnie zasobów, w jakie wyposażona powinna być komórka compliance. Analiza przeprowadzona będzie z perspektywy złożonej organizacji prowadzącej działalność w ujęciu transgranicznym.

Część II: W ramach drugiego bloku zostanie omówiona odpowiedzialność na podstawie amerykańskiego Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), brytyjskiego UK Bribery Act i polskiej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (w wersji obowiązującej oraz odnośnie planowanego uchwalenia nowej ustawy), a także ustawy o jawności życia publicznego. Wyjaśniona zostanie kwestia prawnego obowiązku wprowadzania struktury compliance i prawnych konsekwencji non-compliance. Omówiona zostanie także możliwość obrony podmiotów zbiorowych przed odpowiedzialnością w przypadku wdrożenia CMS („compliance defence”). Kontynuację zajęć stanowi prezentacja najlepszych praktyk dla skutecznego CMS na podstawie FCPA i UK Bribery Act, w szczególności na podstawie praktyki i zaleceń zagranicznych organów ścigania i regulatorów.

Dla kogo?:

Omówienie wymagań skuteczności CMS zainteresuje nie tylko oficerów compliance, ale także przedstawicieli organizacji, które dopiero stoją przed wyzwaniem implementacji CMS. Ze względu na omawianą tematykę zajęcia przydatne są dla bardzo szerokiego kręgu odbiorców: reprezentantów podmiotów prowadzących działalność transgraniczną, do których mieć może zastosowanie zagraniczne ustawodawstwo antykorupcyjne czy reprezentantów krajowych spółek-córek, których spółki matki zarejestrowane są w USA lub Wielkiej Brytanii. Zajęcia będą cenne także dla oficerów compliance ze względu na przedstawienie bardzo konkretnych wymagań odnośnie programów compliance, które formułowane są w zagranicznym ustawodawstwie. Jest to trzecie szkolenie składające się na program kursowy Approved Compliance Officer (ACO).

 

Prelegenci:

GertigMagdalena Gertig, LL.M.

Pracuje w dziale Strategy, Analysis and Legal Compliance w centrali Koncernu Volkswagen w Wolfsburgu. W działającym na Uniwersytecie Europejskim Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Viadrina Compliance Center przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą aspektów oceny skuteczności CMS. Studiowała prawo na Uniwersytecie Adama Mickiewicza, Uniwersytecie Europejskim Viadrina oraz Lund University. Autorka publikacji naukowych poświęconych tematyce compliance oraz prelegentka na licznych konferencjach i szkoleniach.

 

 

CieminskiDr Marcin Ciemiński

Adwokat kierujący warszawskim zespołem prawa karnego gospodarczego kancelarii Clifford Chance. Jest ekspertem w reprezentowaniu klientów podczas postępowań karnych, prowadzeniu wewnętrznych dochodzeń, w szczególności w sprawach dotyczących korupcji, oszustw i kwestii regulacyjnych, w tym w zakresie FCPA i UK Bribery Act. Posiada także doświadczenie we współpracy z polskimi organami ścigania. Wielokrotnie doradzał na rzecz spółek z różnych sektorów gospodarki w sprawach compliance.

DiehlMonika Diehl

Adwokat w warszawskim zespole prawa karnego gospodarczego kancelarii Clifford Chance. Specjalizuje się w antykorupcyjnych dochodzeniach wewnętrznych i kwestiach compliance. Doradza klientom w postępowaniach karnych z zakresu prawa karnego gospodarczego, przy dochodzeniach wewnętrznych m.in. zakresie FCPA oraz przy międzynarodowych projektach regulacyjnych.

 

PogorzelskiPaweł Pogorzelski

Adwokat w warszawskim zespole prawa karnego gospodarczego kancelarii Clifford Chance. Specjalizuje się w prowadzeniu wewnętrznych dochodzeń zarówno w Polsce, jak i za granicą, w tym w kwestiach wynikających z FCPA i UK Bribery Act. Reprezentował spółki i osoby fizyczne przed organami ścigania i organami regulacyjnymi. Ponadto doradza klientom w kwestiach regulacyjnych i compliance.

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja

Paź
16
wt
Ochrona danych osobowych: zmiany wynikające z nowego prawa unijnego; proces due diligence; psychologia pracy oficera compliance @ Centrum Sienna
Paź 16@09:00 – 17:00

Dlaczego?:

Część I: Problematyka ochrony danych osobowych jest bardzo istotnym zagadnieniem dla oficera compliance. Dane osobowe są bowiem obecne w każdym przedsiębiorstwie, a niewłaściwe zarządzanie nimi może pociągać nie tylko konsekwencje administracyjne, ale także sankcje karne. Nowe unijne rozporządzenie ogólne wprowadza liczne zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, przewidując dodatkowo dotkliwe sankcje administracyjne za ich naruszenie.

Część II: W tej części uczestnicy poznają tajniki procesu due diligence oraz zdobywają soft skills niezbędne do wykonywania zawodu oficera compliance.

Co?:

Część I: Przedmiotem szkolenia będzie przedstawienie problematyki ochrony danych osobowych. Przekazana wiedza pozwoli managerom compliance na właściwą identyfikację ryzyk prawnych związanych z naruszeniami zasad ochrony danych osobowych, a także działań niezbędnych dla ich eliminacji – wszystko w oparciu o RODO oraz krajowe prawodawstwo w tym zakresie. Przybliżone zostaną w szczególności nowe obowiązki administratora danych, zasady przetwarzania danych na nowych podstawach prawnych, a także nowości, jak ochrona danych biometrycznych, profilowanie i prawo do zapomnienia.

Część II: W drugim bloku uczestnicy zapoznani zostaną z metodologią prowadzenia badania partnerów biznesowych (third party due diligence). Omówione zostaną poszczególne kroki badania oraz wyzwania, jakie mogą pojawić się na każdym jego etapie. Zajęcia zakończą się zaprezentowaniem kanonu cech i umiejętności, jakie niezbędne są w wykonywaniu zawodu oficera compliance.

Dla kogo?:

Trening pozwoli zapoznać się z ogólnymi zasadami ochrony danych osobowych i wymogami, jakie ciążą w tym zakresie na przedsiębiorcach, stąd przydatny będzie dla osób odpowiedzialnych za compliance w przedsiębiorstwie, a także wszystkich innych osób odpowiadających w organizacjach za kwestie ochrony danych osobowych. Zajęcia będą cenne także dla oficerów compliance ze względu na przekazanie wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy oficera compliance – prowadzenia badania partnerów biznesowych oraz soft skills (część II). Jest to czwarte szkolenie składające się na program kursowy Approved Compliance Officer (ACO).

 

Prelegenci:

LubaszDr Dominik Lubasz

Radca prawny, partner zarządzający w kancelarii Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych Sp. k. Specjalizuje się w prawie nowych technologii, e-commerce i własności intelektualnej, w prawie gospodarczym, w tym europejskim gospodarczym oraz compliance. Absolwent studiów prawniczych na WPiA Uniwersytetu Łódzkiego. Autor licznych publikacji. Doktor nauk prawnych. Ekspert Stowarzyszenia Konsumentów Polskich ds. handlu elektronicznego.

 

 

ChomiczewskiWitold Chomiczewski, LL.M.

Radca prawny, wspólnik w kancelarii Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych Sp. k. Ekspert z prawa e-commerce i prawa autorskiego, świadczy usługi w dziedzinie compliance. W tym zakresie doradza przedsiębiorcom prowadzącym swoją działalność gospodarczą z wykorzystaniem Internetu. Autor licznych publikacji. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studiów podyplomowych na Uniwersytecie Georga-Augusta w Getyndze z zakresu niemieckiego prawa prywatnego.

 

 

WelencPiotr Welenc (część II)

Dyrektor GRC w Wolters Kluwer SA. Certyfikowany audytor IT, certyfikowany specjalista w zakresie zarządzania ryzykiem informatycznym i ładem IT, certyfikowany compliance officer. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie zawodowe, m.in. w zakresie zarządzania strategicznego, controllingu oraz zarządzania ryzykiem operacyjnym, audytu wewnętrznego, audytu IT. Wykonywał audyty dla EBC, jako członek zespołu audytorów informatycznych ESBC. Doradca we wdrożeniach Rekomendacji D i M dla dużych jednostek sektora bankowo-finansowego w Polsce. Członek Komitetu Technicznego 306 Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.

 

 

III_1_ChmielewskiSławomir Chmielewski, MBA

Dyrektor Zarządzania Zgodnością i Bezpieczeństwem Korporacyjnym w Orange Polska S.A. Członek Rady Nadzorczej TP TELTECH Sp. z o.o., a także członek Komitetu ds. Compliance Giełdy Papierów Wartościowych.

 

 

 

TarasŁukasz Taras

Ekspert ds. analiz strategicznych. Kierownik Wydziału Zarządzania Zgodnością Orange Polska S.A.

 

 

 

 

Opłata kursowa: 780 PLN plus VAT

rejestracja